Isnin, 21 Disember 2015

6 TIPS UNTUK ANAK-ANAK ANDA MAKAN SARAPAN PAGI.




Saya pasti ibu bapa sedar tentang kepentingan mengambil sarapan pagi terutamanya kepada anak-anak sebelum mereka ke sekolah. Tetapi apa yang menjadi masalah adalah kesibukan dan masa yang amat terbatas yang di alami oleh ibu bapa untuk menyiapakan sarapan anak-anak ke sekolah. Dengan kesibukan ibu bapa untuk mengejar masa “punch card” supaya tidak dicatat warna merah menyebabkan masa untuk menyediakan sarapan pagi tergadai. Seperti semua orang terlalu sibuk untuk duduk sekejap menikmati sarapan yang berkhasiat.

Di sini ini saya cuba petik berkenaan kajian yang melibatkan 5,000 pelajar yang berusia  9 hingga 11 tahun meliputi 100 buah sekolah rendah di South Wales, UK yang dikendalikan oleh Cardiff university. Para penylidik mendapati daripada skor penilaian guru, pelajar yang mengambil sarapan pagi lebih mendapat keputusan yang lebih dua kali ganda berbanding pelajar yang tidak makan sarapan pagi. Para penyelidik juga mendapati pelajar yang memakan makanan yang berkhasiat mendapat nilai skor pencapaian akademik yang lebih bagus.

Saintis sosial mengatakan satu penyelidikan yang disiarkan dalam jurnal pemakanan kesihatan awam, menunjukkan bukti kuat berdasarkan amalan pemakanan yang berkhasiat dengan pecapaian akademik yang bagus di kalangan kanak-kanak.

Ramai penyelidik mengatakan bahawa pengambilan sarapan pagi secara konsisten adalah berkait rapat dengan kesihatan umum dan hubungkait adalah sudah nyata dan jelas.

Terdapat dua cara untuk anak-anak mendapatkan sarapan pagi yang berkhasiat. Sama ada di rumah atau di sekolah yang menyediakan sarapan pagi. Bagi kebanyakan sekolah rendah di Negara Malaysia terdapat program Rancangan Makanan Tambahan (RMT) yang diperuntukkan oleh pihak kerajaan kepada kanak-kanak yang terpilih.

Bagi kanak-kanak ynag memakan sarapan pagi di rumah sebelum ke sekolah. Di sini terdapat tips-tips yang disarankan oleh pakar nutrisi. Bukan sahaja untuk kebaikan anak-anak malah kepada seluruh keluarga anda.


  • Cuba untuk TIDAK menggalakkan anak-anak memakan pada snek lewat malam kerana boleh mengurangkan selera makan anak-anak untuk sarapan pagi.
  • Cuba mendapatkan segala-galanya siap malam sebelum. Ini bermakna mempunyai jadual ditetapkan dan mempunyai makanan yang sedia untuk menyediakan atau sedia untuk dimakan. 
  • Jika keluarga anda tidak telah makan sarapan pagi, anda mungkin mahu untuk memulakan dengan suatu versi lebih kecil yang mudah disediakan, menarik dan berkhasiat dan mengubahnya secara beransur-ansur. 
  • Menetap penggera anda untuk tambahan 10 hingga 15 minit lebih awal supaya anda mempunyai banyak masa untuk menyediakan dan makan sarapan pagi. 
  • Apabila melihat bahawa semua orang berpakaian dan bersedia untuk sekolah sebelum anda duduk untuk sarapan pagi. Sebaiknya anda mengambil sedikit masa menerangkan kebaikan tentang sarapan pagi secara ringkas sebelum anda berjalan keluar pintu supaya semua orang bersedia untuk memulakan hari mereka secara positif. 
  • Akhirnya, menjadi teladan yang baik. Kanak-kanak sering mengikut atau meniru tingkah laku ibu bapa mereka.

(artikel ini telah di salin dan diterjemahkan semula)

Ibu bapa perlu sedar tentang kebaikan sarapan pagi bukan sahaja untuk anak-anak supaya kekak cergas dan cerdas di sekolah atau melakukan aktiviti seharian. Malah kita sebagai orang dewasa perlu sarapan pagi untuk tenaga kita menjalankan aktiviti seperti bekerja di pejabat atau di rumah. Makanan yang berkhasiat membantu badan kita kekal cergas sentiasa.
Sekadar sedikit perkongsian daripada saya hari ini. OK!

Tiada ulasan :

Catat Ulasan