Isnin, 28 Disember 2015

SELAMATKAH BEKAS MAKANAN ANAK-ANAK ANDA?

Sekolah akan kembali lagi. Pasti ada antara ibu bapa yang menyediakan bekalan makanan dari rumah untuk anak-anak ke sekolah. Membawa bekalan makanan merupakan satu amalan yang baik disamping menjamin kualiti makanan yang akan dimakan oleh anak-anak ia juga boleh menjimatkan wang ibu bapa. Namun begitu, perkara yang selalu dipandang mudah adalah pemilihan bekas makanan untuk anak-anak untuk dibawa ke sekolah. Ada juga isesetengah ibu bapa amat cerewet dalam pemilihan bekas makanan. Ini adalah untuk memastikan anak-anak kita tidak mengalami keracunan akibat tersalah pilih bekas makanan.
Terdapat empat perkara utama yang perlu kita ambil perhatian tentang aspek keselamatan bekas makanan kepada kanak-kanak.


1. PILIH BEKAS MAKANAN TERTUTUP.
        Sekiranya anda bekalkan makanan untuk anak-anak ke sekolah, sila pilih bekas makanan yang tertutup. Pastikan bekas makanan itu boleh ditutup rapat kerana dapat menghalang pencemaran serangga seperti semut, lalat dan sebagainya.

2. BEKAS MAKANAN YANG SELAMAT
        Sebagai ibu yang bertanggungjawab, anda seharusnya memilih bekas makanan yang diperbuat daripada bahan yang selamat. Contohnya, bekas makanan plastik dengan kod tertentu perlulah dipastikan terlebih dahulu sebelum mengisi makanan. Ini kerana terdapat bekas makanan yang hanya boleh diguna pakai sekali sahaja dan ada yang boleh digunakan berulang kali.

3. ELAK GUNA BEKAS MAKANAN YANG BERBAHAYA
        Bekas makanan yang diperbuat daripada kaca sememangnya tidak sesuai untuk kegunaan kanak-kanak kerana sifatnya yang mudah pecah. Bekas kaca hanya sesuai digunakan untuk kegunaan dapur dan di rumah. Pengunaan bekas kaca untuk bekal naka-anak adalah sangat tidak praktikal.

4. JAGA KEBERSIHAN BEKAS MAKANAN
        Sentiasa pastikan bekas makanan anak-anak anda dicuci bersih setelah digunakan. Jangan biarkan makanan bsi dalam bekas makanan berkenaan selama berhari-hari keran ia kan menimbulkan bau yang kurang menyenangkan. Selain itu, ia juga tidak terjamin dari segi kesihatan jika kita menggunakannya sekali lagi.


Perlu diingat, bekas makan cantik dan menarik bukan jaminan ia selamat digunakan.


Dipetik dari majalah keluarga 2012

Tiada ulasan :

Catat Ulasan