Selasa, 19 Januari 2016

TIPS DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK SUPAYA TIDAK MANJA, KERAS KEPALA DAN MAMPU BERDIKARI.

Dalam kehidupan berkeluarga, setiap ibu bapa tentu mengharapkan anak-anaknya dapat membesar menjadi anak-anak yang baik, dapat dibanggakan dan mempunyai karakter atau sifat-sifat yang positif dalam segala hal. Kebanyakan ibu bapa akan melakukan segalanya demi membahagiakan anak-anak mereka dengan memberikan segalanya yang mereka inginkan, namun ternyata hal ini tidak selalu baik dalam proses mendidik anak. Banyak anak yang dibiasakan hidup dengan selesa dan tidak pernah merasa sukar dalam hidupnya cenderung menjadi manja dan tidak dapat berdikari. Sebagai ibu bapa, kita perlu berhati-hati dalam pengasuhan anak pada masa perkembangannya kerana setiap didikan kita dapat berpengaruh besar bagi kehidupan sang anak di masa depan. Berikut adalah tips bagaimana mendidik anak dengan baik agar tidak manja, keras kepala dan dapat menjadi berdikari.


1. Jangan menuruti semua keinginan anak

Walaupun anda sangat menyayangi anak anda, menuruti semua keinginannya bukanlah cara mendidik anak dengan sebenarnya. Tindakan tersebut hanya akan membuat anak anda menjadi anak yang manja dan selalu bergantung kepada orang lain. Jika sejak kecil anak sudah dimanjakan dengan mengikuti semua keinginannya, nampak pada masa hadapannya anak itu akan menjadi anak yang tidak mampu berdikari dan malas kerana selalu menagnggap ibu bapanya yang akan memberikan semua yang diinginkannya. Biasakanlah anak anda untuk berusaha mengerjakan tugas mereka sendiri agar mereka dapat belajar bertanggung jawab untuk diri mereka sendiri.

2. Jangan terlalu banyak melarang

Perasaan ingin tahu anak terhadap dunianya sering kali membuat mereka ingin mencuba melakukannya secara terbuka. Ibu bapa menjadi takut jika terjadinya perkara-perkara buruk kepada anak-anak.Lazimnya kebanyakan ibu bapa membuat larangan atau batasan terhadap suatu hal yang boleh membahayakan anak. Larangan hanya membuat rasa penasaran bagi anak untuk melakukannya dan dapat menjadikan anak berbohong kepada orang tuanya. Komunikasi dua arah adalah solusi terbaik untuk mengingatkan anak alih-alih melarang anak melakukan hal-hal yang ingin mereka lakukan. Beri tahu mereka tentang risiko yang mungkin terjadi dan mintalah anak-anak supaya berhati-hati.

3. Ajar anak untuk tidak berbohong

Jangan sekali-kali memberikan contoh pada anak anda untuk berbohong. Ajar mereka untuk selalu terbuka tentang keadaannya dalam segala hal, baik atau buruk untuk mereka dihadapinya. Jangan membiasakan anak anda bersikap tertutup atau berselindung perasaan mereka terhadap anda. Dengan cara ini, anda sudah mendidik anak anda untuk bertindak jujur dalam kehidupannya.

4. Jangan sekali-kali menghukum dengan kekerasan fizikal yang keterlaluan.

Sering kali anda sebagai ibu bapa merasa marah atau kesal terhadap sikap atau kelakuan anak-anak anda yang negatif , dan mudah untuk membuat anak menjadi serik adalah dengan hukuman secara fizikal. Salah satu contoh tindakan hukuman fizikal yang sering dilakukan kebanyakan ibu bapa adalah memukulnya. Sama ada dengan menggunakan tangan, kaki atau benda-benda lainnya yang dapat anda gunakan untuk memukul anak anda. Hal tersebut sama sekali tidak dibenarkan. Jika anda memiliki anak kecil dan ketika mereka melakukan suatu kesalahan, anda dapat memberi tahu secara baik-baik dengan bahasa yang mudah difahami oleh mereka tanpa memberikan hukuman fizikal dan jika anda memiliki anak yang usianya mungkin sudah beranjak remaja atau sudah mengerti keadaan, anda boleh menerapkan sistem disiplin terhadap mereka. Kekerasan fizikal hanya akan membuat jiwa anak anda terluka, bukan hanya fizikal atau tubuh mereka yang terluka. Dan itu akan memberi impak negatif pada pertumbuhan jasmani dan emosi mereka. Hukuman fizikal dalam bentuk apapun hanya akan menakutinya dan akan membuat anak semakin tidak menghormati anda, menjadi keras kepala dan memberontak terhadap anda.

5. Kasih dan perhatian

Seorang anak akan merasa selesa dan bahagia apabila ibu bapa mereka menunjukkan kasih dan perhatian pada saat anak memang memerlukan hal itu. Sifat peduli ibu bapa dalam hal sekecil apapun boleh membantu  dalam mendidik anak. Perhatian bukan bermakna berbicara , berbual tentang bagaimana anda sebagai ibu bapa boleh memberikan  barang-barang kesukaan anak, tetapi juga dalam tindakan, misalnya yang dapat anda lakukan adalah ketika anak anda belajar, saat itulah anda boleh menunjukkan perhatian dan kasih anda dengan cara menemani mereka, walaupun hanya sekadar duduk di sebelah mereka. Dengan demikian anak anda akan lebih bersemangat dalam belajar dan apabila ada kesulitan, anda dapat membantu anak menyelesaikannya.
Menjadi ibu bapa adalah tugas dan tanggung jawab yang mulia. Jadilah ibu bapa yang dapat dibanggakan oleh anak anda. Didiklah anak anda dengan baik, maka anak anda akan memberikan sukacita bagi anda dan keluarga.
Artikel ini telah dialih bahasa. Dipetik daraipada laman sesawang keluarga.com.


Tiada ulasan :

Catat Ulasan